تبلیغات
آشپزی آرزو - کوکوی سبزیجات

انواع شامی و کوکوی بدون گوشت از جمله غذاهایی هستند که به خاطر وجود تخم مرغ در آنها، غذاهای بسیار مقوی و پرکالری اند که به خصوص برای کودکان و نوجوانان فوق العاده مفید و ضروری اند. من هم سعی میکنم آنها را با حبوبات و سبزیجات مختلف تجربه کنم. "کوکوی سبزیجات" یکی دیگر از تجربیات و نوآوری های من است که مکرّر آن را درست کرده ام و برای خود و خانواده ام خیلی مطلوب است. در کشوری همچون کشور عزیز ما که چهار فصل است و همیشه انواع مختلفی از سبزیجات فراوان و ارزان در دسترس است؛ باید کوشش کنیم تا به شکلهای گوناگون و متناسب با ذائقۀ خانواده مان از این نعمات الهی برخوردار شویم.

 لطفاً برای دیدن مواد لازم و طرز تهیه غذا بر روی ادامه مطلب کلیک کنید 

 مواد لازم برای تهیه کوکوی سبزیجات (برای 3 تا 4 نفر)

لوبیا سبز ریز خرد شده - 1 پیمانه
هویج ریز خرد شده - ½ پیمانه
گل کلم ریز خرد شده - 1 پیمانه
فلفل دلمه سبز نگینی خرد شده - 1 پیمانه
پیاز نگینی خرد شده - 1 پیمانه
تخم مرغ - 2 عدد
آرد - 2 ق.س
رب - 1 ق.س
 آبلیموی تازه - 1 ق.س
پودر زنجبیل - 1 ق.چ
پودر زیره سبز - ½ ق.چ
فلفل سیاه - ½ ق.چ

 طرز تهیه کوکوی سبزیجات

1) در قابلمه کوچکی حدود 1 لیتر آب و 1 ق.س نمک بریزد و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
2) لوبیا و هویج را در آب جوش بریزید و با حرارت متوسط و بدون اینکه در قابلمه را ببندید، حدود 10 دقیقه بپزید.
3) بعد از 10 دقیقه، گل کلم را اضافه کنید و 4 دقیقه به پختن ادامه دهید و پس از آن فلفل دلمه را اضافه کنید و 1 دقیقه دیگر زمان بدهید تا فلفل ها بپزند.
4) بعد از سپری شدن این 15 دقیقه همه سبزیجات پخته را در یک آبکش بریزید تا آب اضافی آنها برود و خنک شود. (البته آب سبزیجات بسیار مقوی است و بهتر است آن را برای سوپ نگه دارید)
5) تابه را روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود. 2 ق.س روغن در تابه بریزید و پیاز را درون تابه بریزید و با حرارت کم 10 دقیقه تفت دهید تا پیاز طلایی شود. یک پر نمک روی پیاز بپاشید تا نسوزد.
6) بعد از سرخ شدن پیاز، حرارت را خاموش کنید و تابه را به صورت شیب دار قرار دهید و پیازها را یک طرف جمع کنید تا روغن اضافی از پیازها جدا شود.
7) پیاز سرخ شده خنک را با سبزیجات پخته خنک در یک کاسه بزرگ بریزید. نمک، فلفل، زنجبیل، زیره، رب و آبلیمو را به سبزیجات اضافه کنید.
8) تخم مرغ ها را در یک کاسه جداگانه با یک چنگال خوب بزنید. آرد را کم کم با تخم مرغ های زده شده مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. تخم مرغ و آرد زده شده را با سبزیجات مخلوط کنید.
9) تابه ای که پیاز را در آن تفت دادید، دوباره روی حرارت کم قرار دهید و 1 ق.س روغن به آن روغن باقی مانده از سرخ کردن پیاز اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا داغ شود. مایۀ کوکو را درون تابه بریزید و روی آن را صاف کنید و در تابه را بگذارید.
10) بعد از 10 دقیقه در تابه را بردارید و یک سینی روی تابه قرار دهید و کوکو را به آرامی در سینی برگردانید. دوباره تابه را روی حرارت بگذارید و 1 ق.س روغن در تابه بریزید و کوکو را از سینی درون تابه سُر دهید تا طرف دیگر آن سرخ شود. ولی در تابه را نگذارید. 10 دقیقه دیگر زمان لازم است تا طرف دیگر کوکو سرخ شود.

 نکات مهم:

1) این کوکوی خوشمزه را میتوانید با ترکیب سبزیجات دیگر و یا حتی فقط با لوبیا سبز درست کنید. من آن را بارها تجربه کرده ام.
2) از آنجاییکه همه این سبزیجات طعم شیرین دارند، بنا به ذائقۀ خود می توانید 1 ق.م دیگر آبلیمو به آنچه در مواد اولیه آمده، اضافه کنید.
3) سعی کنید لوبیا و هویج و گل کلم را خیلی ریز خرد کنید تا انسجام کوکو بیشتر باشد.




طبقه بندی: غذا های گیاهی و بدون گوشت،  کوکو و شامی، 
برچسب ها: غذای گیاهی و بدون گوشت، کوکو و شامی، کوکوی سبزیجات، کوکوی لوبیا سبز، انواع سبزیجات،  
دنبالک ها: کوکوی تره فرنگی، فریتاتای سبزیجات،  
نوشته شده در تاریخ شنبه 1392/09/23 توسط آرزو پروازی
.CopyRight © 2012-2015 Ashpaziye Arezoo , All Rights Reserved ©