تبلیغات
آشپزی آرزو - برگر گیاهی بلغور (Veggie Bulgur Burgers)


بلغور که از جو یا گندم پخته تهیه می شود، دارای انواع ویتامینهای A ,B6 ,B12, C و فیبر فراوان است که متاسفانه امروزه در سبد غذایی خانواده ها به ندرت دیده می شود. در حالیکه در گذشته مادران زحمت کش و فداکار ما خودشان گندم را پاک می کردند و می شستند و می پختند و بعد از خشک شدن آنها را با آسیاب های دستی خرد می کردند و بلغور درست می کردند و با این بلغور "دمی ها" و "آش های" مختلف و متنوعی تهیه می کردند. با وجود ظهور و بروز انواع غذاهای فوری (Fast Food) هنوز در کشورهای مختلف مانند ترکیه، کشورهای عربی و حتی در کشورهای اروپایی، در کنار غذاهای متنوع خود از بلغور گندم هم غافل نمی شوند و در غذاها و سالادها به شکلهای مختلف از آن برخوردار می شوند. به نظرم این برگر خوشمزه زمینه ای خوبی برای آشنایی ذائقۀ خود و خانواده مان با این غلّۀ گرانبهاست.
 لطفاً برای دیدن مواد لازم و طرز تهیه غذا بر روی ادامه مطلب کلیک کنید 

 مواد لازم برای تهیه برگر گیاهی بلغور

بلغور گندم - ½ پیمانه
آب - 1 پیمانه
پیاز کوچک - 1 عدد
لوبیا چیتی - ½ پیمانه
تخم مرغ - 1 عدد
پودر سوخاری - ½ پیمانه
گشنیز ریز شده - ½ پیمانه
زیره ساییده - 1 ق.چ
سویا سس - 1 و ½ ق.س
پودر سیر - ½ ق.چ

 طرز تهیه برگر گیاهی بلغور

1) لوبیا را از شب قبل خیس کنید و در این فاصله چندین مرتبه آب آن را عوض کنید و بعد با 2 پیمانه آب روی حرارت قرار دهید تا کاملا بپزد و آب آن تبخیر شود.
2) بلغور را پاک کنید و خوب بشویید و داخل صافی بریزید تا آب آن کاملا کشیده شود.
3) پیاز را نگینی خرد کنید.
4) تابه را روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود.
5) یک ق.س روغن در تابه بریزید و پیاز را به آن اضافه کنید و با حرارت کم پیاز را 6 تا 7 دقیقه تفت دهید.
6) بلغور را به پیاز اضافه کنید و یکی دو دقیقه تفت دهید و ½ ق.چ نمک و یک پیمانه آب را اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا حدود 20 دقیقه بلغور بپزد و آب آن کاملا تبخیر شود.
7) بعد از اینکه لوبیا و بلغور پخته خنک شدند، همراه با تخم مرغ و سویا سس و زیره و پودر سیر، داخل غذاساز بریزید تا مواد له و یکدست شوند.
8) مواد را به یک کاسه منتقل کنید و پودر سوخاری و گشنیز خرد شده را اضافه کنید و با دست کمی ورز دهید.
9) مواد برگر را به 6 قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را با کمک هر دو دست به شکل برگر درآورید. برگرها را داخل سینی بچینید و نیم تا یک ساعت داخل یخچال بگذارید.
10) تابه را روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود. 3 ق.س روغن در تابه بریزید و برگرها را از یخچال درآورید و داخل تابه بچینید و با حرارت ملایم برگرها را سرخ کنید.

 نکات مهم:
1) منظور از پودر سوخاری همان پودر نرم و ریزی است که خودتان با خشک کردن و آسیاب کردن نان باگت درست می کنید یا به طور آماده می خرید. با پودر نان که درشت است متفاوت است.
2) این برگرها بسیار سیر کننده اند. اگر آنها را با نان باگت یا نان همبرگری سرو کنید، یک ساندویچ آن برای یک نفر کافی است.




طبقه بندی: غذا های گیاهی و بدون گوشت،  کوکو و شامی، 
برچسب ها: کوکو و شامی، برگر گیاهی بلغور، برگر، غذای گیاهی، بلغور، غذای بدون گوشت،  
دنبالک ها: پتی یا شامی عدس، برگر بوقلمون با لوبیا سفید، پتی یا شامی نخود،  
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 1392/09/6 توسط آرزو پروازی
.CopyRight © 2012-2015 Ashpaziye Arezoo , All Rights Reserved ©