تبلیغات
آشپزی آرزو - پَتی (شامی)عدس (Lentil Patties)

بعضی از دوستان بهانه می کنند که غذاهای ارائه شده در این وبلاگ پرهزینه است، اما به نظرم فقط کافی است بنا را بر تغییر و تنوع بگذاریم و به جای پول، اندکی تدبیرِ کدبانوگری هزینه کنیم. در آن صورت وقتی  کمی حوصله و تدبیر به خرج دهیم و چاشنی عشق را به آن اضافه کنیم، می توانیم به جای پلو خورش های تکراری و حتی پرهزینه، غذاهای بسیار متنوع و کم هزینه را با عشق تهیه کنیم و در نهایت صفا و صمیمیت غذایی متفاوت را با اعضای خانواده تجربه کنیم.
 در باره "پتی" در این پست توضیح اندکی داده ام، و همانطور که نوشته بودم، به نظرم "پتی" در زبان انگلیسی به نحوی همان "شامی" در زبان فارسی است. البته با تغییری که من در این دستور داده ام، چون شامی ها را با دست شکل نمی دهیم و با قاشق فرم میدهیم، شاید دیگر نتوان به آن "پتی" گفت. اما اسم شامی برای آن خیلی مناسب است. احتمالا خیلی از شماها تا به حال کوکوی عدس یا ماش درست کرده باشید؛ اما پوکی و لطافت این "شامی عدس" که البته من آن را با "ماش" هم تجربه کرده ام، به حدی متفاوت است که به گمانم این غذا در لیست غذاهای مورد علاقه قرار می گیرد. اگر غذاساز یا خرد کن در منزل داشته باشید این غذا بسیار سریع و آسان تهیه می شود.

 لطفاً برای دیدن مواد لازم و طرز تهیه غذا بر روی ادامه مطلب کلیک کنید 

 مواد لازم برای تهیه پَتی (شامی)عدس (برای 4 نفر)

عدس - 1 پیمانه
هویج کوچک - 1 عدد
پیاز کوچک - 1 عدد
کدوی قلمی - 1 عد
سس کچاپ - 2 ق.س
زیره - 1 ق.چ
پودر سیر - ½ ق.چ
پودر زنجبیل - 1 ق.چ
آرد - 4 ق.س
تخم مرغ - 2 عدد

 طرز تهیه شامی عدس

1) عدس را پاک کنید و بشویید و آن را یکی دو ساعت خیس کنید و در این فاصله آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. بعد با یک و نیم پیمانه آب آن را بپزید، به طوریکه هم کاملا پخته شود و هم آب آن به طور کامل تبخیر شود و عدس حالت خشک پیدا کند. اگر آب عدس باقی ماند آن را در صافی بریزید تا آب آن کاملا برود و عدس خنک شود.
2) اگر غذاساز دارید، پیاز و هویج و کدو را خرد کنید و داخل غذاساز بریزید تا سریع همه آنها خرد و ریز شوند؛ در غیر این صورت پیاز را خوب ساطوری کنید و هویج و کدو را رنده ریز کنید.
3) عدس پخته را به سبزیجات ریز شده به وسیله غذاساز اضافه کنید تا عدس هم تا حدود زیادی له شود. در صورت نداشتن غذاساز، عدس را بکوبید و بعد با سبزیجات رنده شده مخلوط کنید.
4) وقتی عدس و سبزیجات به صورت پوره درآمدند، بقیه مواد را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملا مخلوط شوند. (با غذاساز، فقط 30 تا 40 ثانیه مخلوط کنید)
5) یک تابه بزرگ و ضخیم را روی حرارت قرار دهید تا کاملا داغ شود. 4 ق.س روغن در تابه بریزید.
6) بوسیله یک قاشق غذاخوری از مواد شامی بردارید و به آرامی داخل تابه بریزید. به همین ترتیب همه مواد شامی را قاشق قاشق با فاصله داخل تابه بریزید تا سطح تابه پر از مواد شود. حرارت را متوسط کنید و اجازه دهید تا یک طرف شامی ها سرخ شوند، آنها را برگردانید و طرف دیگر آنها را نیز سرخ کنید. شامی های سرخ شده را روی حوله کاغذی بگذارید تا روغن اضافی آنها گرفته شود.
7) آن 4 ق.س روغن برای سری اول کافی است، اما وقتی می خواهید سری دوم شامی ها را سرخ کنید، و می بینید روغن کم شده، یکباره روغن در تابه نریزید، چون روغن سرد یک دفعه جذب شامی ها می شود و و روند سرخ شدن را کند می کند؛ بنابراین، کم کم و قاشق قاشق در حدی که کمی سطح تابه روغن باشد، روغن در تابه بریزید. به این ترتیب حداکثر برای سرخ کردن شامی ها 7 ق.س روغن نیاز است و شامی ها هم روغن بیش از حد به خودشان نمیگیرند. اگر همه روغن را از اول در تابه بریزید، کل روغن مدت زمان طولانی روی حرارت داغ می شود و همین باعث کف کردن و مسموم شدن روغن می شود.
 نکته مهم: همانطور که در ابتدا نوشتم من این شامی را با ماش هم تهیه کرده ام و خیلی خوشمزه و دلچسب می شود. شما می توانید از عدس یا ماش هر کدام که برایتان بیشتر در دسترس بود استفاده کنید.





طبقه بندی: غذا های گیاهی و بدون گوشت،  کوکو و شامی، 
برچسب ها: غذای گیاهی و بدون گوشت، کوکو و شامی، شامی عدس، شامی ماش، غذای سبک،  
دنبالک ها: برگر گیاهی بلغور، برگر بوقلمون و لوبیا سفید، پتی یا شامی نخود،  
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 1392/06/25 توسط آرزو پروازی
.CopyRight © 2012-2015 Ashpaziye Arezoo , All Rights Reserved ©