تبلیغات
آشپزی آرزو - کاری نخود و اسفناج (Chickpea And Spinach Curry)


اگر یک غذای کاملا گیاهی را ترجیح می دهید؛ این غذای بسیار خوشمزه و سرشار از آهن و فیبر را از دست ندهید. در این پست نوشتم طبق نظرکارشناسان، نخود یکی از حبوباتی است که آهن بسیار زیادی دارد. حال، ترکیب نخود با اسفناج که یکی از سبزیجات پُربرگِ سبز تیره است و از میزان آهن بالایی برخوردار است؛ می تواند غذای فوق العاده مناسب برای رفع کم خونی باشد. همچنین، فیبر خیلی زیاد نخود کمک بسیاری به هضم غذا و دستگاه گوارش می کند. ویتامین C موجود در گوجه فرنگی هم باعث می شود تا پروتئین گیاهی نخود خیلی بهتر جذب شود. مجموعۀ ادویۀ کاری و همینطور زنجبیل علاوه بر خواص بیشمار آنها، جلوگیری از نفخ نخود می کند. این غذای ارزان و سرشار از خاصیت را با چند ورقه نان تُست "چند غلّه" در کنار خانواده با صفا و صمیمیت سرو کنید.

 لطفاً برای دیدن مواد لازم و طرز تهیه غذا بر روی ادامه مطلب کلیک کنید 
 مواد لازم برای تهیه کاری نخود و اسفناج (برای 3 تا 4 نفر)

نخود - 1 پیمانه
اسفناج خردکرده - 3 پیمانه
گوجه فرنگی متوسط - 2 عدد
پیاز متوسط - 1 عدد
زنجبیل تازه - 1 بند انگشت ( پودر زنجبیل خشک – 1 ق.چ)
پودر کاری - 1 و ½ ق.چ
شکر - 1 ق.م
روغن - 2 ق.س
آب - 6 پیمانه

 طرز تهیه کاری نخود و اسفناج

1) نخود را از شب قبل خیس کنید و در این فاصله چندین بار آب آن را عوض کنید تا نفخ نخود کم شود.
2) بعد از یک شب، نخود را با 6 پیمانه آب ساده یا آب سبزیجات روی حرارت قرار دهید تا خوب بپزد. من حدود 4 تا 5 ساعت نخود را با حرارت کم میپزم.
3) پیاز را نگینی خرد کنید.
4) زنجبیل تازه را بشویید و پوست کنید و با رنده ریز رنده کنید تا پوره شود.
5) گوجه فرنگی ها را پوست کنید و نگینی خرد کنید.
6) تابه را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. 
7) روغن را در تابه بریزید و پیاز خرد کرده را به آن اضافه کنید. با حرارت کم حدود 6 تا 7 دقیقه پیاز را تفت دهید.
8) پوره زنجبیل را به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید. سپس پودر کاری را اضافه کنید و بعد از 30 ثانیه گوجه فرنگی و شکر را اضافه کنید و هم بزنید. 8 تا 10 دقیقه روی حرارت کم بدون اینکه در تابه را ببندید قرار دهید.
9) نخود پخته را همراه با سس کاری که تهیه کرده اید، داخل قابلمه بریزید. در قابلمه را بگذارید تا حدود 15 دقیقه با حرارت کم بجوشد.
10) اسفناج خرد کرده را اضافه کنید، نمک غذا را اندازه کنید و بعد از 3 دقیقه حرارت را خاموش کنید و آن را سرو کنید.

 نکات مهم:

1) اگر زنجبیل تازه در اختیار نداشتید، 1 ق.چ زنجبیل خشک را همراه کاری به پیاز اضافه کنید.
2) میزان کاری را می توانید متناسب با ذائقۀ خود کم یا زیاد کنید.
3) اگر احیانا آب نخود خیلی کم شده بود، می توانید بعد از اضافه کردن مخلوط کاری، ½ پیمانه آب جوش اضافه کنید.
4) در صورت تمایل برای غلظت دادن به غذا، می توانید 2 ق.س سبوس گندم به آن اضافه کنید تا غلیظ تر و بسیار مغذّی تر شود.





طبقه بندی: غذا های گیاهی و بدون گوشت،  سوپ و پتاژ، 
برچسب ها: غذای گیاهی و بدون گوشت، کاری نخود و اسفناج، سوپ، غذای مقوی،  
دنبالک ها: سوپ عدس، سوپ لوبیا سفید،  
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 1392/06/3 توسط آرزو پروازی
.CopyRight © 2012-2015 Ashpaziye Arezoo , All Rights Reserved ©